Biblioteca Popular José A. Guisasola





país: Austria

Subiendo libro a libro

Desde 1967, el 2 de abril, coincidiendo con la fecha del nacimiento del escritor danés Hans Christian Andersen, el IBBY promueve la celebración del Día Internacional del Libro Infantil con el fin de promocionar los buenos libros infantiles y juveniles y la lectura entre los más jóvenes.

Cada año, una sección nacional del IBBY tiene la oportunidad de ser la patrocinadora internacional del Día del Libro Infantil y selecciona un escritor representativo y a un reconocido ilustrador de su país para que elaboren el mensaje dirigido a todos los niños del mundo y el cartel que se distribuye por todo el mundo, y se promueva la celebración en las bibliotecas, centros escolares, librerías, etc.

En 2002, el país elegido es Austria. El diseño del cartel es de María Blazejovsky, y el texto, de Renate Welsh.



Subiendo libro a libro

por Renate Welsh


Una niña estaba sentada en un hermoso jardín rodeado por un muro alto. Estaba sola. No me preguntes cómo llegó al jardín ni quién le daba de comer. No lo sé.

La niña se sentía sola.

"Debe haber una puerta en algún lugar del muro", pensó. Lentamente caminó a todo lo largo del muro, tocando las piedras, pero no encontró ninguna grieta, ningún hueco, ninguna abertura. Fue golpeando esa pared, escuchando su sonido, pero sonaba igual todo el tiempo.

La niña se sentó bajo un enorme árbol en el centro del jardín. En lo alto volaba una bandada de pájaros.

De repente, un libro apareció detrás de ella. En la primera página se veía una gran A y al lado una amapola con sus pétalos rojos, una abeja y una ardilla. En la página siguiente había una B con una ballena y su ballenato, y un balón.

Cuando la niña se había aprendido todas las letras del abecedario, un segundo libro fue cayendo lentamente, y después un tercero, un cuarto, un quinto,... Entonces hojeó los libros; cada uno tenía una textura distinta. Después los olió; cada uno tenía un perfume diferente.

Al principio leyó sólo letras. Después las letras empezaron a formar palabras, las palabras frases y, finalmente, las frases formaron historias.

La niña leyó y leyó. Montó elefantes y camellos, remó en una canoa y corrió sobre el hielo en un trineo tirado por "huskies". Se sentó en un trono de oro en un palacio real y entró en un tipi de vivos colores. Lo más importante, sin embargo, eran los niños y niñas de los libros: felices, tristes, revoltosos, tranquilos, tímidos, descarados.

Soñó con todos ellos mientras leía. Se sentía con ellos. Pero cuando intentaba tocar a alguno... de nuevo estaba sola y triste.

Entonces la niña tuvo una idea. Fue echando libro sobre libro para construir una escalera lo suficientemente alta que le permitiera subir y ver más allá del muro.

Una vez arriba descubrió que al otro lado había otro jardín y un niño sentado.

—¡Hola! —lo llamó la niña.

El niño miró hacia arriba y agitó sus brazos. La niña bajó a su jardín de nuevo, tomó un montón de libros y los subió a lo alto del muro. El niño había metido la cabeza entre sus brazos y lloraba.

—¡Mira esto! —gritó la niña, y fue echándole un libro tras otro. Conforme los soltaba, iban cayendo suavemente en la hierba. Siete veces la niña tuvo que ir a buscar más libros.

De esta manera, también el niño pudo construir una escalera en su lado del muro, y la subió, escalón a escalón, libro a libro, cuidadosamente hasta que llegó arriba del todo.

Los niños se abrazaron y rieron. Se sentaron en lo alto del muro y balancearon sus piernas.



Fuente consultada:
https://www.imaginaria.com.ar/07/5/dia.htm




International Children's Book Day 2002 Austria

Since 1967, on or around Hans Christian Andersen's birthday, 2 April, International Children's Book Day (ICBD) is celebrated to inspire a love of reading and to call attention to children's books.

Each year a different National Section of IBBY has the opportunity to be the international sponsor of ICBD. It decides upon a theme and invites a prominent author from the host country to write a message to the children of the world and a well-known illustrator to design a poster. These materials are used in different ways to promote books and reading. Many IBBY Sections promote ICBD through the media and organize activities in schools and public libraries. Often ICBD is linked to celebrations around children's books and other special events that may include encounters with authors and illustrators, writing competitions or announcements of book awards.

The sponsor for International Children's Book Day for 2002 is Austria

Message: Renate Welsh was born in Vienna in 1937. She began writing for young people in 1969 and has written over sixty books, many of which have been translated into numerous languages. She is the current President of Austrian IBBY and has been their candidate for the Andersen Award for Writing in 1994, 2000 and 2002.
Poster: Maria Blazejovsky was born in Styria in 1945. She has won many awards for her work and is the Austrian nominee for illustration on the 2002 IBBY Honour List for the book Mia malt by Sigrid Laube.

Climbing up Book by Book

The girl sat in a beautiful garden surrounded by a high wall. She was all alone. Do not ask me how she came to be in the garden or who brought food for her to eat. I do not know.

The girl felt lonely.

Somewhere there must be a door in the wall, she thought. Slowly she walked along the wall, feeling the stones, but she could find no crack, no crevice, no opening. She knocked on the wall, testing the sound, but it was the same all the way along.

The girl sat under the huge tree in the middle of the garden. High above flew a flock of birds.

Suddenly a book was lying beside her. On the first page stood a large A and beside it an apple with red cheeks, an ant and an alligator. On the next page there was a B with a ball and a bear and a bird.

When the girl had learnt all the letters of the alphabet a second book came floating down, then a third, a fourth, a fifth... The girl leafed through the books. Every book had a different rustle. She smelled the books. Every book had a different scent. In the beginning the girl read letters only, then the letters began to form words and the words sentences and finally stories. The girl read on and on. She rode elephants and camels, she paddled a canoe and sped across the ice in a sledge drawn by huskies. She sat on a golden chair in a royal castle and on a colourful blanket in a teepee. Most important, however, were the children in the books, happy children, sad children, shy children, cheeky children, wild children, quiet children.

The girl dreamed about these children. While reading she was with them, but when she reached out to touch one of them she was alone again and sad.

Then the girl had an idea. She laid book upon book and built a staircase long enough to climb up and look over the wall.

Down below she saw another garden and a child sitting in the garden.

"Hello!" called the girl.

The other child looked up and raised his arms. The girl climbed down into her own garden, picked up an armful of books and piled them up on the wall. The boy had put his head on his arms and was weeping.

"Watch out!" cried the girl and dropped one book after the other. Gently as leaves they sailed onto the grass. Seven times the girl had to fetch more books, then the boy built a staircase on his side of the wall. One step at a time he climbed up, very cautiously.

The children put their arms round each other and laughed. Then they sat on the top of the wall and dangled their legs.


Sources consulted:
International Children\'s Book Day (1967-2002)
austrian literature online - alo © DEA 2002-2012
University of Innsbruck, Austria

http://ibby.org/

"Argentina crece leyendo"


“Por una biblioteca popular más inclusiva, solidaria y comprometida con la sociedad”